Moselin jokilaakso Saksassa – vaihtoehto perinteiselle kaupunkilomalle

Moselin jokilaakson pienet kylät viiniviljelmien ympäröimänä ovat ihastuttavia lomakohteita Saksassa. Välimatkat eivät ole pitkät ja maisemat Mosel-joen varrella ovat kerrassaan upeat. Matkaa voi taittaa eteenpäin Mosel-jokea seuraillen joko pyörällä, junalla, laivalla tai autolla, niin kuin me teimme. Tässä meidän kokemuksia ja vinkkejä autolomasta Moselin jokilaakson seudulla Saksassa. Katso myös video.

Lennot Suomesta Mosel-joen läheisyyteen

Cochem Mosel joen varrella

Kuvassa Cochem, joka oli yksi lomamme kohteista

Varasimme suoran Finnairin lennon Helsingistä Düsseldorfiin ja paluun Frankfurtista Helsinkiin. Düsseldorfista vuokrasimme auton, jonka pystyi kätevästi palauttamaan Frankfurtin lentokentälle. Toinen vaihtoehto olisi hypätä junan kyytiin Düsseldorfista Bonniin ja siitä edelleen Koblenziin, josta Mosel-joki alkaa haarautuen Reinistä. Autolla matkustettaessa pysäköintimaksut toivat jokaisessa kaupungissa ja kylässä extrakuluja.

Automatka Düsseldorfista eteenpäin Mosel-joelle

Düsseldof aamulla

Düsseldorf vaikutti kivalta kaupungilta, jossa olisi voinut viipyä pidempäänkin

Düsseldorfista suunnattiin Kölniin, jossa käytiin keskustassa kiertelemässä ja tekemässä ostoksia. Tästä jatkettiin vielä samana iltana matkaa Bonniin, jossa vietettiin ensimmäinen yö.

Köln

Kölnin tuomiokirkko

Myös Kölnissä olisi voinut viipyä pidempäänkin. Ajatuksena tulikin, että joskus voisi tehdä viikonloppumatkan pelkästään Düsseldorfiin ja Kölniin.

Koblenz

Seuraavana aamuna jatkoimme matkaa Bonnista Koblenziin. Päivällä lämpötila oli yli 35 astetta. Tarkoituksena oli tehdä Moselia pitkin jokiristeily. Aikataulut eivät oikein osuneet kohdilleen, joten päätimmekin jatkaa matkaa vielä Cochemiin ja tehdä sieltä jokiristeily takaisin Koblenziin. Cochemista olimme varanneet seuraavat hotelliyöt, joten auto jätettiin sinne ja paluumatka risteilyn jälkeen Koblenzista Cochemiin mentiin junalla.

Koblenz ja Rein-joki

Köysirata Koblenzissä ylös linnoitukselle

Jokiristeily Cochemistä Koblenziin Mosel-joella

Jokiristeilyalukset Cochemissä

Jokiristeily Cochemistä Koblenziin kestää noin 4 tuntia. Matkan varrella on useampi sulku. Maisemat ovat todella kauniit linnoineen ja viiniviljelmineen. Aluksella ei ollut juurikaan ruokailumahdollisuutta, ainostaan lämmitettyä flammkuchenia. Onneksi olimme syöneet juuri ennen lähtöä. Risteily maksoi noin 35€/aikuinen. Muita risteilyvaihtoehtoja olivat tunnin kestävät panoramaristeilyt, jotka tekivät lenksun Moselilla palaten lähtöpisteeseen.

Maisemaa jokiristeilyllä

Sulku Mosel-joella

Cochem

Cochem on aivan ihastuttava pieni kylä Mosel-joen varrella. Jokiristeilyn lisäksi siellä on mahdollista patikoida tai käydä tutustumassa salaiseen Bundesbank Bunkkeriin, jossa on säilytetty yli 15 miljardia Saksan markkaa. Harmillisesti opastettu kierros järjestettiin vain saksan kielellä ja englanniksi oli vain lyhyesti kirjoitettuna infoa kierroksesta. Joka tapauksessa mielenkiintoinen kierros!

Tuolihissillä ylös patikointireiteille

Patikointireittiopasteet

Maisema ylhäältä alas

Bundesbank bunkkerin käytävä

Bundesbank bunkkeri

Bundesbank bunkkeri Lisätietoja bunkkerista tästä linkistä

Trier

Porta Nigra Trierin keskustassa

Porta Nigra Trierin keskustassa. Lisätietoja linkissä.

Trier oli reissumme kolmas kohde, joka on kaupunki lähellä Luxemburgin rajaa. Päätimmekin tehdä päiväretken Luxemburgin puolelle Bernard Massardin ”kuohuviinitehtaalle”. Opastettuun kierrokseen sisältyi kuohuviinimaistiaiset mukavalla tersassilla ”tehtaan” yhteydessä. Bernard Massardin talolle on helppo saapua, sillä Trieristä kulkee paikallisjuna Wellenin asemalle. Kun asemalta kävelee sillan yli toiselle puolelle, onkin jo perillä ja samalla Luxemburgin puolella.

Juna Trieristä Welleniin

Bernard Massardin

Bernard Massardin ”kuohuviinitehdas”

Esittelykierroksella

Kuohuviinin valmistusta

Kierroksen jälkeen kuohuviinin maistelut

Ja kierroksen jälkeen kuohuviinin maistelut

Myös Trieristä on mahdollista tehdä jokiristeily Moselilla, mutta maisemat eivät olleet yhtä hienot kuin Cochemistä tai Koblenzistä lähtiessä. Ruuhkaa ei ollut, päinvastoin. Matkustajia ei meinannut olla riittävästi.

Jokiristeily Trieristä melkein tyhjällä veneellä

Kaiken kaikkiaan reissu oli onnistunut ja Moselin jokilaakso on kaunis ja miellyttävä lomakohde. Hintatasoltaan ehkä hieman kalliimpaa kuin muualla Saksassa, etenkin hotellit. Majoituskuluissa voi säästää sievoisen summan, jos valitsee jonkin muun majoitusmuodon kuin hotellin.

Heräsikö kysyttävää? Jätä kommentia.