Saarihyppely Santorinilta Folegandrosille ja Iosille

Vitivalkoiset talot, jyrkät rinteet, sininen meri ja tumman siniset kirkkojen kupolit, voiko olla kauniimpaa postikorttimaisemaa. Santorinilla kuka tahansa saa kuvattua upeita maisemakuvia. Santorini onkin todella suosittu turistisaari ja sitä myöten kallis matkakohde. Lähettyviltä löytyy rauhallisempia ja edullisempia saaria, jonne pääsee helposti suoraan Santorinin satamasta. Lue lisää meidän kokemuksista saarihyppelystä Santorinilla, Folegandrosilla ja Iosilla ja poimi ideat talteen.

Oiassa Santorinilla

Ensiksi täytyy hehkuttaa, että syyskuu on erinomainen kuukausi matkustaa Kreikan saaristoon. Turisteja on vähemmän ja sää on just sopiva, noin 27 astetta eikä aurinko paista pakahduttavan kuumasti. Syksy ei tunnu niin tolkuttoman pitkältä, kun käväisee viikon auringossa.

Ostimme Aurinkomatkoilta Finnairin suorat äkkilähtölennot Santorinille 3 päivää ennen lähtöä. Kaksi ensimmäistä hotellia buukattiin ennen lähtöä ja kolmas hotelli matkan aikana. Laivaliput ostimme varalta etukäteen, koska ei ollut tietoa, kuinka täynnä ne olisivat. Laivareittejä ja hintoja näkee kätevästi tästä Openseas –sivustolta, joka ohjaa eteenpäin kyseisen varustamon verkkovaraukseen. Samaa sivustoa olen käyttänyt myös aiemmin, kun matkustin Ateenasta Parokselle ja takaisin. Varsinaiset matkaliput pitää noutaa varustamon lippupisteestä satamassa. Tästä he veloittivat euron per lippu, vaikka kuiteissa lukee, että nouto olisi täysin ilmainen. Laivareittien ja sopivien aikataulujen johdosta, Santorinilla ja Folegandrosilla vietimme molemmilla saarilla 2 päivää ja Iosilla 3 päivää.

Santorinille saavuimme illalla ja perillä hotellille olimme juuri auringonlaskun aikaan. Maisema oli todella liikuttava ja mykistävä.

Santorinin hotellilla auringonlaskun aikaan

Seuraavana päivänä kävelimme Firan lähettyviltä Oiaan ja tulimme bussilla takaisin. Kävelyreitti kulkee jyrkänteen laidalla ja koko matkan merinäköalalla. Matkaa tälle reitille tuli noin 11km. Oia oli vielä kalliimpi kuin Fira.

Kävelyreitti Firasta Oiaan

Opasteet matkan varrella

Matkan varrella Firasta Oiaan

Santorinin satama on todella pieni siihen nähden, kuinka paljon sieltä lähtee laivoja ja katamaraaneja päivittäin kaikkialle Kreikan saaristoon. Tie mutkittelee jyrkkää rinnettä alas ja kesäisin pahimpaan sesonkiaikaan se on varmasti aivan tukossa. Nyt syyskuussa siellä ei ollut enää niin vilkasta ja läheisiin ravintoloihin mahtui hyvin istumaan ja odottamaan katamaraania saapuvaksi. Paikalliset kertoivat, että laivat eivät ole koskaan aikataulussa, vaan ne tulevat sitten kuin tulevat. Meidän kohdalla jokainen laiva tai katamaraani oli noin 15-30min myöhässä alkuperäisestä aikataulusta, mutta satamassa pysähtymiset olivat todella nopeat.Tästä linkistä pääsee katsomaan laivojen sijainnit ja arvioimaan itse saapumisaikaa.

Thiran satama Santorinilla

Seajets katamaraani Thirasta Folegandrosilla

Perillä Folegandrosilla

Santorinilta Folegandrosille matkustimme Seajetsin katamaraanin kyydissä. Matka maksoi 39€/aikuinen. Folegandros on aivan ihastuttava pieni saari 40min katamaraanimatkan päässä Santorinilta. Täällä saat todella nauttia rauhasta, aidosta kreikkalaisuudesta ja upeista maisemista. Saaren keskusta on noin 3km päässä satamasta ja se on rakennettu aivan pystysuoran jyrkänteen laidalle. Lue lisää Folegandrosista tästä.

Folegandros​in satama

Folegandros​in keskusta auringonlaskun aikaan

Folegandrosilta Iosille matkustimme isolla Zante Ferriesin laivalla. Hintaa tälle matkalle tuli vain 6,20€/aikuinen ja matka kesti 1h20min. Laivalla oli isot oleskelutilat ulkona ja sisällä. Iosille matkustaa nuoriso bilettämään, mutta saari on sen verran iso, että sieltäkin rauhallisia rantoja ja luontoa riittää.

Zante Ferriesin kannella kohti Iosta

Iosin maisemat saaren keskustan kukkulalta

Iosilta takaisin Santorinille matkustimme Golden Star Ferriesin kyydillä. Matka kesti 55min ja maksoi 32€/aikuinen. Laivan kannella ei saanut olla matkan aikana. Santorinin satamasta pääsee mm. Firaan paikallisbussilla ja siitä edelleen lentokentälle. Liikenne satamassa oli sujuvampaa kuin 5 päivää aiemmin. Lounastimme Firassa ja nautimme lumoavista maisemista ennen bussimatkaa lentokentälle ja paluuta takaisin Suomeen.

Golden Star Ferries Iosilta takaisin Santorinille

Lounasmaisema Firassa

Fira

Santorini on upea, mutta oli tosi kiva käydä myös muilla saarilla. Reissusta tuli myös edullisempi, kun koko viikkoa ei vietetty Santorinilla. Muilla saarilla, paitsi Santorinilla, kuljetus satamasta hotellille oli ilmainen ja hotellin edustajat olivat satamassa vastassa. Santorinilla suunnilleen samantasoinen hotelli maksoi kaksi kertaa enemmän kuin Folegandrosilla ja Iosilla. Samoin ravintoloissa ruoat ja juomat olivat noin puolet kalliimpia kuin muilla saarilla.

Jäikö jokin mietityttämään? Jätä kommenttia.