Ruskaretki Jäämerelle – matkailuautolla 15.9-25.9.2021 Pykeija – Ii

Kirjoittaja: Sami

Pykeijassa heräsimme upeaan aurinkoiseen säähän. Merivesi oli Jäämeressä todella kirkasta. Rauhallisen aamun jälkeen lähdimme lämmittämään Jäämeren saunaa. Sauna on upealla paikalla ja siitä on lyhyt matka rantaan, sekä jäämereen. Pakollinen kastautuminen oli Jäämeressä suoritettava, sillä ei sitä uinniksi voinut sanoa – oli kylmää vettä. Olimme kuulleet Pykeijan Bistrosta jossa kuulemma saisi kuningasrapua. Nautimme alkupalaksi ”talon lautasen” – lautaselle oli laitettu upeita herkkupaloja jaettavaksi. Pääruuaksi valitsimme Kuningasrapuaterian, joka oli maittava, sekä ruokaa oli riittävästi. Vietimme vuorokauden Pykeijassa, jossa nautimme säästä, hyvästä ruuasta ja kiireettömyydestä. Kylässä on vain reilu 200 asukasta ja kylä on nopeasti kierretty. Tunnelma kylässä on kiireetön.

Sauna

Saunan lämmitystä

Näkymiä Jäämerelle

Jäämeri taustalla

Lähdimme iltapäivästä ajamaan kohti Karasjokea. Tenojoen varsi Norjan puolella on mukavaa ajettavaa, mutta pimeys ja kapeat tiet illalla toivat haasteensa. Liikennettä oli vähän ilta-aikaan. Pysäköimme auton Karasjoella P-paikalle ja iltapalan jälkeen kapusimme yöpuulle.

Parkkipaikka osoittautui passeliksi yöpymispaikaksi, sillä meillä on Naapurina Espanjalainen matkailuauto – kaukaa ovat tulleet. Ensimmäisenä etsimme veden täyttöpisteen. Park4night app oli käytössä, jolla Norjassa löytyi helposti tarvitsemamme. Paikka oli vieläpä siisti ja ilmainen! Saimme tyhjennettyä veden ja otettua raikasta kyytiin. Kemssan tyhjennystä ei ollut, mutta sen löysimme matkan varrelta.

Kemssan tyhjennys

Karasjoella oli myös mielenkiintoinen Saame museo – The Sámi museum in Karasjok. Museolla oli ulko ja sisänäyttely. Ulkonäyttelyssä oli erilaisia asumuksia. Sisällä puolestaan esineistöä, historiaa ja alueista missä saamelaiset ovat eläneet.

Saame museo

Tihkusateisen ja pilvipoudan vuorotellessa jatkoimme matkaa kohti Kautokeinoa. Pysähdyimme evästauolle Norjan puolella ja läheinen Alta alkoi houkuttamaan. Aikataulupaineet kuitenkin karistivat Alta haaveet ja päätimme kääntyä Suomea kohti. Suomen rajanylitys tapahtui nopeasti ja ilman mitään muodollisuuksia. Iltapäivästä saavuimme Pallas-Yllästunturin kansallispuistoon, josta jatkoimme Raattamaan yöksi. Illan edetessä tuuli ja pilvisyys lisääntyi.

Valitettavasti aamun sää oli niin kehno, ettei tunturi patikointi houkuttanut. Pallastunturilla oli pieni luontokeskus. Viikko ennen reissuamme satanut lumi oli edelleen tunturin huipulla.

Matkaa jatkettiin kohti Haaparantaa. Nälkä iski ja kuinka kätevää kun pysähdyimme tekemään ruokaa Torniojokivarteen. Haaparannassa piipahdimme ostamaan valtavasta Candy Worldin kaupasta karkkia, sekä Iittala Outletissa. Parkkeerasimme Merihelmi Campingiin nelostien varteen. Näppärä leirintäalue ja mukavat maisemat.