Saarihyppely Pohjois-Norjassa – Lovundilta Rodoylle

Pohjois-Norjan kauneus ei petä koskaan. Tässä kirjoituksessa matkamme jatkuu Lovundilta Rodoylle ja pääsemme nauttimaan jälleen kauniista merimaisemista. Reitti meni niin, että Lovundilta ensin takaisin mantereelle, sieltä seuraavana aamuna ajo Kilboghamin satamaan, lautalla Jektvikiin, Jektvikissä lautanvaihto ja sitten Rodoylle. Kaikki lauttamatkat ovat ilmaiset. Katso myös video kirjoituksen lopusta!

Lähtö Lovundilta

Lovundin lauttasatama.
Lovundin satama

Matkamme alkoi Lovundin saarelta, joka tunnetaan erityisesti lunniyhdyskunnistaan ja upeista vuoristomaisemistaan. Ajoimme matkailuautomme lauttaan, joka vei meidät ensin Stokkvågenin satamaan. Matka kesti kaksi tuntia tehden kaksi pysähdystä matkan varrella. Lauttoja menee useita kertoja päivässä ja jotkut lautat menevät suoraan Lovundilta Stokkvågeniin. Lautta-aikatauluja pystyy helposti tarkistamaan tämän linkin hausta.

Saimme nauttia aurinkoisesta säästä ja kristallinkirkkaasta merivedestä. Voisiko parempaa säätä edes toivoa. Hieman alkoi tässä vaiheessa jännittämään, että voiko näin upea ilma jatkua vielä huomennakin. Nimittäin seuraavalle päivälle olimme suunnitelleet patikoinnin Rødøyløvalle, josta olisi todella upeat maisemat kirkkaalla säällä. Sormet ristiin!

Saapuminen Stokkvågen satamaan ja yöpyminen matkailuautolla

Auringonlaskumaisema matkailuautosta levähdysalueella Norjassa.
Maisema levähdysalueella

Saavuttuamme Stokkvågenin satamaan, ajoimme samalle levähdysalueelle (karttalinkki), missä vietimme yön viime vuonnakin. Levähdysalue sijaitsee sataman läheisyydessä kauniissa maisemissa. Siellä ei ole palveluita, mutta se tarjoaa rauhallisen paikan yöpyä hyvällä sijainnilla. Parkkeerasimme matkailuautomme ja nautimme illasta Norjan upeissa maisemissa.

Matka Kilboghamnin satamaan

Kapea tie Kilboghamin satamaan Norjassa.
Kapea tie satamaan

Aamulla suuntasimme Kilboghamnin satamaan (karttalinkki). Matka taittui mutkitellen kapeilla teillä. Yllättävän paljon myös poroja oli tiellä. Kilboghamn sijaitsee kauniilla paikalla ja satamassa oli mukava odotella seuraavaa lauttaa.

Lauttamatka Kilboghamnista Jektvikiin ja Rodoylle

Maisema lautalla kohti Jektvikiä.
Merimaisema lautalla

Kilboghamnista ajoimme lautalle, joka vei meidät ensin Jektvikiin. Lauttamatka oli jälleen ilmainen. Sää jatkui täydellisenä – kirkasta taivasta ja lempeää merituulta. Matkan aikana ylitimme napapiirin.

Jektvikissä kaikki autot ajettiin ulos lautasta jonotusalueelle. Lyhyen odottelun jälkeen ajoimme sisään täysin samaan lauttaan, joka jatkoikin matkaa Rodoylle. Lautta lähti aikataulusta myöhässä liikkeelle. Hetken päästä jostain syystä palasimme vielä takaisin Jektvikin satamaan, kunnes lopulta se lähti kohti Rodoyta. Tämä viimeinen laivamatka kesti noin puoli tuntia ja olimme noin tunnin myöhässä aikataulusta. Ilma muuttui hieman pilvisemmäksi ja Rodoylovan huippu oli välillä pilvien peitossa.

Lauttakartta Kilboghamnin satamasta Jektvikin kautta Rodoylle.
Jektvikissä lautan vaihto.

Perillä Rodoylla

Rodoylovan patikointireitin parkkipaikka.
Rødøyløvan patikointireitin lähtöpisteen parkkipaikka

Rodoy on tunnettu kauniista maisemistaan tarjoten upeat näköalat ympäröivään saaristoon. Heti perille päästyämme, pakkasimme repun ja lähdimme kohti Rodoylovan huippua. Rodoylovan parkkipaikka on maksullinen, mutta nyt se oli remontissa ja meidän käynnin aikaan oli vielä kovin hiljaista. Reitillä tai parkkipaikalla emme nähneet ketään muita, ainoastaan kaksi hirveä.

Seuraavassa kirjoituksessa kerron meidän kokemukset Rodoylovan patikointireitistä. Luvassa myös video Rodoylovan patikointireitistä.

Rodoylovalla.
Rodoylovan huipulla

Pohjois-Norjan saaret tarjoavat matkailijalle loputtomasti nähtävää ja koettavaa. Jos etsit seikkailua luonnon keskellä, tämä reitti ja nämä saaret ovat ehdottomasti suositeltavia.

Heräsikö ajatuksia? Jätä kommentia!

2 comments

1. On kyllä uskomattoman hienoja maisemia. Koko ajan alkaa Norja kiinostamaan matkakohteena enemmän ja enemmän. Eteläisempi Norja on ollut viimeaikoina suurinpana kiinnostuksen kohteena, mutta kyllähä Pohjois-Norjakin taas voisi olla hyvä vaihtoehto.

1. Kiitos kommentista! Paljon riittää paikkoja, missä käydä. Meillä aikapitkälti vielä Etelä-Norjan kohteet käymättä. Bergenissä ja Trolltungalla ollaan käyty.