Saariston rengastie – pala kauneinta Turun saaristoa, joka kannattaa kokea

Koe upea Turun saaristo ja lähde Saariston rengastielle. Maisemat ovat käsittämättömän upeat! Matkan voi taittaa millä kulkupelillä tahansa, pyörästä asuntoautoon. Saarelta toiselle liikkuminen on helppoa sujuvien lossi- ja lauttayhteyksien ansiosta. Edellisen kerran kävimme kiertämässä reitin 5 vuotta sitten. Tuolloin jatkoimme matkaa vielä Kustavista Ahvenanmaalle. Tällä kertaa vietimme kolme päivää rengastiellä viettäen yhden yön Paraisilla ja kaksi yötä Mossalassa. Lue lisää ja poimi vinkit talteen.

Saariston rengastie

Saariston rengastien maisemia lautasta

Saariston rengastie on noin 250km pitkä, josta ajo-osuutta on noin 220km. Rengastie on avoinna 1.6.20 – 30.8.2020 sekä kolmena viikonloppuna syyskuussa. Muulloinkin voi lähteä, mutta kokonaisuudessaan sitä ei pääse kiertämään ympäri, sillä lautta Houtskäristä Iniöön kulkee vain kesäisin. Houtskärissä voi kuitenkin kääntyä takaisin päin, jolloin muu osuus Saaristotiestä on saavutettavissa läpi vuoden. Kyseinen välimatka, Houtskäristä Iniöön on ainut maksullinen. Kaikki muut lossit ja lautat ovat ilmaisia.

Starttasimme matkaan torstaina iltapäivästä. Ensimmäiseksi yöpaikaksi valitsimme Paraisilla sijaitsevan leirintäalue Sollidenin. Saavuttaessa perille, uimarannalla oli valtavasti porukkaa, mutta leirintäalueen puolella vain muutama muu auto ja telttailija. Selkeästikin matkailukausi ei ollut vielä täydessä vauhdissa. Sähköineen retkeilyautopaikka maksoi 32€.

Perillä leirintäalueella Paraisilla

Maisema retkeilyautosta

Meillä oli pyörät mukana, joten illalla poljimme vielä kylille. Paraisten keskustaan onkin vain parin kilometrin matka. Olipa kiva käydä ajelemassa ja nähdä ihmisiä pitkän kevään hiljaiselon jälkeen.

Retkeilyautossa

Seuraavana päivänä

Uimaranta Solliden leirintäalueella

Aamulla uimaranta oli aivan tyhjä

Perjantaina jatkoimme matkaa lopulta aina Houtskärin Mossalaan asti. Olisimme viettäneet toisen yön Kittuisin lerintäalueella, mutta sepä olikin vielä kiinni. Olisi ollut kiva käydä katsomassa, onko netistä löytyvissä arvosteluissa mitään perää. Matkan varrella Nauvossa on isompi kauppa.

Jonossa ensimmäiseen lauttamatkaan Saariston rengastiellä

Jonossa ensimmäiseen lauttamatkaan

Saariston rengastien lautassa

Mahtava ilma oli olla kannella

Mossalan leirintäalue oli viime kerrastakin tuttu, sillä 5 vuotta sittenkin yövyimme täällä. Tuolloin oli todella kylmä ja sateista ja vaihdoimme teltassa yöpymisen viime metreillä lämpimään mökkiin. Nyt kyseiset mökit oli purettu ja uudet rakenteilla. Tällä kertaa saimme nauttia ihan uskomattoman upeasta auringonpaisteesta ja lämmöstä. Matkailuauton leirintäaluemaksu oli vain 21€ Caravan -kortilla.

Mossalassa on hieno näköalatorni ja upeat rantakalliot, jossa voi ihailla auringonlaskua. Kylläpä olikin upeat auringonlaskut, molempina iltoina. Varattiin myös toiselle illalle privasauna, ja voin kertoa, että löylyt oli kohdillaan. Välissä oli mukava pulahtaa mereen.

Mossalan näköalatorni

Näköalatorni

Mossala auringonlaskun aikaan

Auringonlaskun aikaan

Mossala sauna

Privasauna

Sunnutaiaamuna päätimme lähteä ensimmäisellä lautalla Iniöön, ihan vaan siksi, että varmasti mahdumme jompaan kumpaan päivän kahdesta ekasta lautasta. Aikataulut Houtskär – Iniö reitistä näet tästä linkistä.Tänä vuonna henkilöautopaikka maksoi 40€ ja asuntoauto 75€. Hinnat sisältävät henkilömaksut.

Merimaisemaa välillä Mossala - Iniö

Merimaisemaa välillä Mossala – Iniö

Iniössä seuraavan lautan odotteluun olikin sitten ruhtinaalisesti aikaa, nimittäin melkein neljä tuntia. Iniö – Kustavi välin lauttarannassa on mukavan näköinen uimaranta ja kiva kahvila. Moni laiskotteli rannalla tai sitten ihan vaan satama-alueella asfaltilla. Iniö-Kustavi -välin lautta-aikataulut näet tästä linkistä.

Yksi lautta vielä Iniössä ennen viimeistä Kustavin lauttaa

Ranta Kustavin lautan satamassa Kannvikissä

Lauttajono Saariston rengastiellä

Jonoa on jo ehtinyt muodostua, mutta silti kaikki mahtuivat lauttaan.

Koira mukana

Tässä vielä onnellinen matkustaja ennen viimeistä lauttaa

Reissu oli aivan ihana ja virkistävä, kaikella tavalla onnistunut. Lähtisin heti uudestaan, eli jos olet miettinyt tekemistä kesälle ja olet joskus miettinyt Saariston rengastielle lähtemistä, niin lähde ihmeessä!

Tästä pääset lukemaan kirjoituksen 5 vuotta sitten, jolloin jatkoimme matkaa Kustavista Ahvenanmaalle.

Lue lisää Saariston Rengastiestä tästä linkistä.

Herättikö ajatuksia tai kysyttävää? Jätä kommentia!