Repoveden kansallispuiston näköalapaikat marraskuisena viikonloppuna

Joko Repoveden kansallispuiston reitit ovat sinulle tuttuja? Vietimme marraskuisen viikonlopun Repovedellä. Tässä kirjoituksessa kerron tarkemmin meidän reittivalinnoista ja kokemuksista. Iso suositus Repovedelle!

Kohteena Olhavanvuoren näköalapaikka

Olhavanvuoren maisemia ilmasta käsin

Kävelyreitti kulkee oikealla kallion päällä

Saavuimme perille Saarijärven pysäköintialueelle (karttalinkki) lauantaina ennen puolta päivää. Ilma oli kylmä, mutta onneksi ei satanut vettä. Meillä oli reittikohteena Olhavanvuori, joka on tunnettu melkein pystysuorasta kalliosta. Sinne pääsee helpoiten kulkemalla puomilla suljettua ajotietä pitkin, josta loppumatka jatkuu polkua pitkin ylös näköalapaikalle. Emme kuitenkaan halunneet kulkea koko matkaa ajotietä pitkin, joten valitsimme kiertelevät polut. Jos kulkisi tietä pitkin, matkaa tulisi noin 2 km + polkuosuus ylös näköalapaikalle.

Puro Repoveden kansallispuistossa

Purot vielä solisivat ja järvet olivat sulat

Lähdimme kulkemaan oranssilla merkittyä reittiä pitkin kiertäen ensin Partalamminmäen kautta. Polku tulee takaisin maastotielle ja ensimmäiselle nuotiopaikalle Sukeltajaniemeen. Tästä jatkoimme oranssia reittiä ensin Valkjärvelle ja siitä jälleen ylittäen ajotien kohti Olhavanvuorta.

Ylhäällä opasteiden kohdalla, matkamme jatkui sinistä reittiä pitkin kohti näköalapaikkaa. Reitti oli mielestäni helppokulkuinen vaikkakin nousua oli ihan mukavasti kohti huippua. Kun kuljet Olhavanvuorelle tätä kautta, parhaat maisemat tulevat viimeisenä.

Olhavanvuoren näköalapaikalla

Perillä Olhavanvuoren näköalapaikalla

Alastulo sinistä reittiä pitkin kohti Olhavaa oli jyrkempi, kuin mitä nousuosuuus oli toisesta suunnasta. Täältä jatkoimme Mustalammen vierestä kulkevaa ajotietä pitkin Mustavuorelle päin. Täältä lähti merkitty polku takaisin kohti Valkjärveä ja sieltä jatkoimme samaa reittiä, kuin tullessa kohti parkkipaikkaa.

Opasteet Repoveden kansallispuistossa

Opasteet reitin varrella

Pysähdyimme Sukeltajaniemeen nuotiolle paistamaan makkarat. Aurinko alkoi jo laskea ja ilma tuntui entistä kylmemmältä. Samoihin aikoihin kaksi retkeilijää saapuivat nuotiopaikalle ja alkoivat pystyttää telttaa. Siinä vaiheessa me lisäsimme heille puita nuotioon ja jatkoimme matkaamme kohti lämmintä retkeilyautoamme.

Sukeltajaniemen taukopaikka Repovedellä

Sukeltajaniemi

Nuotio auringon jo laskiessa Repoveden kansallispuistossa

Ihana reitti, upeat maisemat, todella hiljaista ja pudas luonto. Matkaa tuli yhteensä 9,7km.

Katajavuoren näköalapaikka

Seuraavana päivänä ajoimme Lapinsalmen pysäköintialueelle. Tarkoituksena oli tehdä lyhyempi kävelyretki kuin edellisenä päivänä. Aikaisemmin olemme kiertäneet Ketunlenkin, joten tällä kertaa halusimme suunnata uudelle reitille. Otimmekin kohteeksi Katajavuoren näköalapaikan.

Riippusilta Repoveden kansallispuistossa

Uusi Lapinsalmen riippusilta

Oli mukava päästä taas kipuamaan ylös ja päästä ihailemaan hienoja maisemia. Tälle reitille matkaa tuli noin 4 km. Tähän voisi hyvin yhdistää myös Ketunlenkin kesäaikaan, jolloin köysilossi on käytössä. Tähän aikaan vuodesta se oli jo otettu talvisäilöön.

Portaat Katajavuorelle Repovedellä

Portaat Katajavuorelle

Katajavuoren näköalapaikalla Repovedellä

Ja tässä ollaankin perillä näköalapaikalla <3

Kesällä Repovedellä voisi retkeillä pidemmätkin matkat. Jos kiertää oranssin reitin kokonaisuudessaan, matkaa tulee 26 km. Tästä linkistä pääset reittikarttaan.

Riippusilta Repovedellä

Tässä ollaan jo paluumatkalla takaisin autolle ja kotimatkalle

Heräsikö ajatuksia tai kysyttävää? Jätä kommentia!