Thaimaa tarjoaa aina jotakin uutta koettavaa, ja tällä kertaa otamme suunnaksi maan itäiset helmet – Koh Changi ja Koh Mak. Matka alkoi Bangkokista, jossa yövyimme kentän lähellä ennen lentoa. Ensimmäinen hotelli oli hieman turhan kaukana lentokentästä, mutta paluumatkalla tämäkin korjattiin – seuraava yöpymispaikka valittiin huomattavasti lähempää. Katso myös video kirjoituksen lopusta.
✈️ Bangkokista Tratiin – pikkukone, suuret fiilikset

Lähtöselvitys Bangkokin Suvarnabhumin kentällä sujui vaivattomasti. Lähtöselvityksen sai tehtyä automaatilla ja laukut sai jättää ilman jonottamista. Kenttä on suuri, mutta hyvin organisoitu.
Tratiin lentää ainoastaan Bangkok Airways ja yhtiö omistaa myös kyseisen lentokentän. Luvassa on lento ATR 72 -potkurikonematka. Nykyisin yhtiö lentää Tratiin 3 kertaa päivässä.
Ensin bussi kuljettaa koneelle ja pian ollaankin jo ilmassa. Lentoaika kestää vain noin puoli tuntia, ja laskeutuminen on vauhdikas. Tratin kenttä on ehdottomasti yksi sympaattisimmista: avoilmarakennus ja matkatavarat toimitetaan suoraan kärryillä. Ei hihnaa, ei säätöä – vain simppeleitä ratkaisuja.
🛳️ Lautalla Koh Changille – ison saaren rauhaa ja rantoja

Tratin kentältä on vain noin 15 minuutin ajomatka lauttasatamaan. Lautta Koh Changille on suuri ja sen yläkerrassa on muutamia myyntipisteitä.
Koh Changilla on lukuisia hotellivaihtoehtoja, joista varmasti löytyy mieleinen omaan makuun.

Koh Chang hurmasi rauhallisuudellaan, kauniilla maisemillaan ja hiekkarannoillaan. Saaren pääkadulla kulkevat lava-autotaksit ovat kätevä tapa liikkua ja tutustua eri alueisiin.


Saaressa on yllättävän paljon korkeuseroja – välillä tiet muistuttivat alppiteitä.
🛥️ Seuraavaksi Koh Mak
Matka jatkuu saaren eteläkärjestä, jossa pitkän laiturin päästä lähtee katamaraani Koh Makille. Liput ja paitaan liimattavat tarrat haetaan sataman konttorista ja sitten vain kävelemään todella pitkän laiturin päähän.

Koh Makille, pienelle ja rauhalliselle saarelle, on tunnin venematka Koh Changilta. Hotellilta ollaan vastassa ja lyhyt automatka vei perille. Täällä on mukavia pieniä ravintoloita, ja yhdestä saimme ehkä tulisinta ruokaa, mitä Thaimaassa on tullut vastaan.

Saarella on paljon ystävällisiä koiria, joilla tuntui olevan omat ”päivystysvuoronsa” eri risteyksissä.

Helpointa on tutustua saareen kävellen ja kävimme mm. sekä päivällä että illalla Cococape Resortin alueella. Täällä on pitkä laituri ja sen päässä rento baari – paikka oli tuulinen, mutta tunnelmallinen. Laiturille pääsy vaati pienen sisäänpääsymaksun, ellei majoittunut resortissa.


Paluumatka mantereelle katamaraanilla ja minibussilla kentälle
Kaikki hyvä loppuu aikanaan, ja niin myös tämä saariseikkailu. Matka jatkui katamaraanilla mantereelle. Jälleen tunnin merimatka ja tasainen kyyti. Satamassa siirryttiin ensin avokärryyn, sitten minibussiin, jolla matkattiin noin 50 kilometriä Tratin lentokentälle.
Tratin kentällä kaikki on helppoa – lähtöselvityksiä on tasan yksi eikä mitään ruuhkia ole tiedossa. Lennon aikataulu piti taas täydellisesti, ja lento sujui leppoisasti takaisin Bangkokiin.

Yö vietettiin kentän lähellä, sillä seuraavana päivänä matka jatkui kohti Vietnamia.
Jätä kommentti ja kerro omat vinkkisi Koh Changille ja Koh Makille!




Näyttääpä tuo valoshow hienolta. Ei nuo potkurikoneet itseänikään niin paljoa houkuta. Alaskassa meillä oli vesitasossamme kapteenin lisäksi vain kaikkiaan neljä henkilöä, se oli varsin mielenkiintoinen kokemus. Tykkään muuten tulisesta ruoasta kovasti ja tuo näyttää todella herkulliselta.
Vesitaso ei houkuttele, mutta jos joskus tilaisuus tulisi, hyppäisin kyllä kyytiin.
Ruoka oli tosi hyvää kyllä, vaikkakin todella tulista.
Miten paljon lautta maksoi? Ja varasitko etukäteen vai pystyikö vaan mennä satamaan ja ostaa sieltä lipun? 🙂
Heippa, kiitos kommentista. Ostettiin Tratin lentokentältä kyyti: taksi+lautta sis. Koh Changilla suoraan hotellille. Se maksoi muistaakseni noin 800-900 bathia / aikuinen. Lentokentällä on myyntikoju, mistä voi ostaa koko kombon, tai vaihtoehtoisesti vain kyydin satamaan, joka oli edullisempi.