RoadTrip to Norway

4 kesäkuu, 2015 - 09:48 -- Kris

Kuva: Norjassa matkalla Kilpisjärveltä Tromssaan.

Kävimme kolmihenkisen perheemme kanssa Norjassa viime kesänä autolla. Aluksi mietimme mitenköhän matka sujuu, koska lapsi oli 3-vuotias ja lapsilla ei kärsivällisyys vielä ole samaa luokkaa kuin meillä aikuisilla. Matka meni kuitenkin kaikin puolin hyvin ja lapsi jaksoi hyvin matkustaa takapenkillä, kunhan piti huolta säännöllisistä ruokailuista ja tauoista. Viihdykkeinä olivat kirjat, musiikki ja leikkipaikat joissa matkan varrella kävimme.

Ajoimme Etelä-Savosta Oulun kautta Rovaniemelle.Yövyimme Rovaniemellä hotellissa ja kävimme lapsen kanssa leikkimässä ja uimassa hotellin yhteydessä olevassa uimahallissa. Poroja kohtasimme ensi kerran noin 100km ennen Rovaniemeä. Kohtaamisia tuli koko Suomen pätkän aikana noin 20. Oli Vain yksi läheltä piti tilanne. Usein kuitenkin porot näkyivät jo kaukaa tiellä seisomassa tai tien reunalla. Tarkkaavaisuus tiellä kummasti parani, kun tähyili näitä karvaisia mahdollisia itsemurhakandidaatteja.

Seuraavana päivänä ajoimme Rovaniemeltä Kilpisjärvelle. Kilpisjärvellä yövyimme hotellissa. Hotellin vieressä Kilpisjärven rannalla oli mahtava iso sauna, jossa oli erittäin hyvät löylyt. Lauteilla juttelin kahden muun miehen kanssa, joista toinen oli etelä-suomesta ja toinen Länsi-suomesta. Tuntui hassulta, että kaikki me olimme kaukana kotoa ja tuntemattomia toisillemme, ja silti saunassa voi rennosti jutella toisen suomalaisen kanssa. Siinä illalla Kilpisjärvellä uidessa kylmässä vedessä näkyi kaukana vastarannalla Norjan vuoret taustalla jotka olivat osittain usvan peitossa. Aivan älyttömän hieno maisema ja fiilis. Jotenkin Lapin suuruudessa ja hiljaisuudessa, sitä kokee itsensä ja olemisensa aivan eri tavalla kuin normaalin arjen pyörteissä kaupungissa. Aamulla hotellin kartasta katsottuna olimme yli 1000km päässä kodista. Aika kaukana ja siinä samalla ymmärsi taas kuinka pitkä Suomen maakin on.

Kilpisjärveltä Norjan puolelle on matkaa muutamia satoja metrejä. Heti rajan ylittäessä alkavat jylhät vuoret ja maisema muuttuu heti. Vasemmalla puolella tietä näkyy monen sadan metrin syvyisiä laaksoja ja oikealla alkaa heti tien vierestä korkeat vuoret. Lähdimme ajamaan kohti Tromssaa, joka on noin 160km päässä Kilpisjärveltä. Koko matka Kilpisjärveltä Tromssaan on suurimmaksi osaksi alamäkeä ja välillä tasaista tien pätkää. Hetki menee silmien tottuessa uudenlaiseen perspektiiviin. Suomessa on yleensä suora tie ja puut tien sivuilla, näkökenttä kapea. Norjassa puolestaan näkökenttä on laaja kun alamäessä näet leveän horisontin maata, vuoria ja ajoittain merta. En uskaltanut ajaa mutkaista tietä niin kovaa kuin norjalaiset jotka paahtoivat välillä ohi helposti. Nopeusrajoitukset Norjassa yleensä 60km/t  ja 90km/t. Täytyy myöntää että alussa hirvitti ajaminen mutkaista tietä ja ajoittain jyrkkiä alamäkiä. Onneksi jarrut olivat hyvät ”Ferrarissamme”. Tien käyttömaksuja ei meidän matkalla ollut ollenkaan. En tiedä sitten tarkkaan miten muualla Norjassa.

Kuva: Tromssan pääsaari edessä vasemmalla.

Kuva: Tromssan saarelta. Edessä olevalle vuorelle pääsee vaijerihissillä. Kuvassa vasemalla alhaalla näkyy Tromssan Jäämerenkatedraali.

Tromssaa lähestyessä alamäkeä ajaessa oikealla on vuoret ja vasemmalla merta pienessä kaistaleessa vuorien välissä. Vasemmalla näkyy Tromssan keskusta jonne pääsee sillan ylittämällä. Silta on suhteellisen jyrkkä ja kapea.  Keskusta on ehkä hieman sokkeloinen ja saari jolla Tromssa osittain sijaitsee, on täynnä vanhoja puisia omakotitaloja sikin sokin miten sattuu. On myös kerrostaloja, mutta niitä vähemmän kuitenkin. Tromssa saari on noin 2km leveä ja 10km pitkä. Saaren alla menee tunnelit, joita pitkin on nopea liikkua saaren toiselta laidalta toiselle. Saaren molemmin puolin menevät sillat mantereelle jossa myös on Tromssan asuinlähiöitä. Tromssassa asuu n. 70 000 ihmistä ja siellä sijaitsee myös yliopisto. Ilmapiiri on kansainvälinen opiskelijoiden ja maahanmuuttajien vuoksi. Kaupungin koko on noin Jyväskylän kokoinen mielestäni, ehkä hieman pienempi. Lentokoneita tulee ja menee tasaisesti noin tunnin välein. Mantereelta saarelle kulkee vaijeria pitkin maisema hissi, mutta siihen emme menneet. Kävimme Polarium museossa, joka oli ihan kiva. Siellä oli nyt aiheena jäätikkö ja ilmastonmuutoksen vaikutukset jäätikön katoamiseen pohjoisessa. Viikinkimuseossa olisin halunnut käydä mutta se jäi väliin. Yövyimme kaksi yötä hotellissa Tromssassa. Hinta oli meiltä kolmelta aamiaisineen n. 240e. Mikä oli mielestäni suomen hintatasoa. Toki olisi ollut kalliimpiakin hotelleja, mutta myös halvempia.  Kävimme ulkona syömässä ravintola Ecossa, jossa meidän kaikkien ruoka maksoi yhteensä 45e. Ruoka kaupassa oli noin 20-40% kalliimpaa kuin suomessa. Vaatteet ja tavarat noin puolet kalliimpia kuin suomessa, mutta myös saman hintaisia löytyi.

Kuva:Ruotsissa Matkalla Kiirunaan.

Lähdimme ajamaan Tromssasta etelään kohti Narvikia johon oli matkaa noin 250km. Kartalta katsottuna matkat näyttävät lyhyemmiltä, mutta aikaa kannattaa varata hieman enemmän johtuen nopeusrajoituksista. Tie oli jälleen mutkaista ja mäkistä. Kävimme Narvikissa vain hetken, emmekä pysähtyneet kuin ruokakaupalle eväitä ja juomista ottamaan.  Narvikista jatkoimme matkaa Ruotsia kohti Kiirunan kaupunkiin. Narvikista Kiirunaan on matkaa n 200km. Olimme yöllä perillä. Ruotsin puolella tiet olivat hyväkuntoiset ja suorat. Ruotsin lappi oli jylhän kivikkoista. Välillä tuli mieleen elokuvista tutut yhdysvaltojen kanjonit. Kiiruna oli ja on mukava pikku kaupunki. Henkilökunta oli ystävällistä. Kiirunan n. 22 000 asukkaasta suomalasia on n. 1500. Joka on mielestämme aika paljon. Seuraavana päivänä hotellin aamupalan jälkeen lähdimme ajamaan kohti Oulua suorinta tietä.

Matkamme oli siis aika lyhyt ja totesimmekin että aikaa oli liian vähän.  Itse en pidä pitkistä ajomatkoista, eikä myöskään kukaan muu meidän perheessä. Lähtiessäni uudestaan matkaan pitäisin ajomatkat lyhyempinä ja aikaa varaisin puolet enemmän. Matka olikin tällainen varovainen ensi tutustuminen Norjaan. Tulevaisuudessa haluaisin ehdottomasti käydä Lofooteilla Norjassa. Ja tulevana kesänä käyn ehkä uudestaan lapissa vaeltamassa.

Alempana kuva Kilpisjärveltä. Taustalla näkyy Norjan puoleisia vuoria. Aivan mahtavaa oli saunoa näissä maisemissa :)

Kommentit

Unelmoija /
Comment:

Kiitos tästä matkakertomuksesta! Haaveilen reissusta E-Suomesta Kilpisjärvelle ja Tromssaan... Kirjoituksesi vain vahvisti intoa entisestään, onnistuit kuvaamaan juuri sitä, mitä reissulta odotan.