Retkeilyauto - kokemuksia puolen vuoden jälkeen

Weinsberg retkeilyauto kokemuksia

Retkeilyauto - kokemuksia puolen vuoden jälkeen

Meillä on ollut retkeilyauto nyt puoli vuotta. Se on ollut tämän vuoden paras hankinta ihan jo pelkästään korona-aika huomioiden, mutta myös muuten. Emme olisi nähneet ja kokeneet puoliakaan tehdyistä reissuista ja kohteista ilman tätä vaivatonta matkustustapaa. Tässä matkailumuodossa korostuukin sen helppous. Tässä kokemuksia retkeilyautosta ja tarkemmin Weinsbergin retkeilyautosta viimeisen puolen vuoden aikana. Ostimme Weinsberg Carbus 6000ME auton viime huhtikuussa. Ensimmäisen kuukauden jälkeisiä kokemuksia pääset lukemaan tästä linkistä. Alunperin olimme katsoneet MQ -mallia, jossa jääkaappi on ylempänä ja peti poikittain. Sitä mallia ei ollut kuitenkaan juuri silloin saatavissa, joten päätimme ostaa silloin tarjolla olleen ME -mallin. Olemme olleet tyytyväisiä siihen, että vuode on pitkittäissuunnassa, eikä tarvi nukkua jalat koukussa ellei niin halua.

Retkeilyauto merimaisemissa

Kesällä merimaisemissa

Olemme tehneet lukuisia viikonloppureissuja enimmäkseen lähialueille, mutta välillä myös hieman kauemmaksikin. Pieni maisemanvaihdos luonnossa liikkumisen lisäksi virkistää ja tuo energiaa. Olisimme voineet tehdä enemmänkin pidennettyjä viikonloppureissuja, mikäli olisi tarjolla etätyötiloja kohtuullista päivähintaa vastaan. Autossa kun ei voi kaksi yhtä aikaa olla omissa palaverissa, vaan toinen voisi olla autossa ja toiselle pitäisi olla oma työskentelytila. Siitäpä bisnesideaa jollekin yrittäjälle!

Kesällä vietimme koko kuukauden autossa reissaillen kotimaassa sekä Pohjois-Norjassa. Missään vaiheessa ei tuntunut liian ahtaalta vaan hyvin mahtui kaksi aikuista ja yksi koira autossa matkustamaan ja olemaan. Reissua olisi voinut jatkaa pidempäänkin!

Tie Lofooteilla Norjassa

Kapeat tiet Lofooteilla

Retkeilyauton kokkailumaisemat Norjassa

Keittiön maisemat

Olemme yöpyneet sekä leirintäalueilla että matka- ja ns. puskaparkeissa. Kertaalleen jopa abc:n matkaparkissa on vierähtänyt yksi yö. Yleisesti ottaen puskaparkeissa ja leirintäalueilla on ollut todella rauhallista nukkua. Sen sijaan yleisissä matkaparkeissa on saattanut olla vähän levottomampaa, etenkin viikonloppuisin. Yöpymispaikkoja on bongailtu puskaparkkikartasta tai park4night- sovelluksesta. Tägäsin muuten kaikki meidän hyväksi todetut yöpymispaikat Pohjois-Norjan ja Lofoottien reissulta tähän karttaa wink

Leirintäalueella Norjassa

Leirintäalueella Lofooteilla

Puskaparkissa laiva

Joskus on ollut myös tällainen maisema "takapihalla" :)

Retkeilyautolla kaupungissa

Joskus kaupungissakin

Forum Marinumin matkaparkki Turussa

Rauhallinen Forum Marinumin matkaparkki Turussa

Wc:ssä on myös suihku jota varten viritellään suihkuverho suojaksi. Hyvin on sekin toiminut ja saa hyvin hiuksetkin pestyä, mikäli muuta suihkumahdollisuutta ei ole.

Weinsbergin mallissa on todella kätevää se, että parkissa ollessa sängyn alta tavaratilan välilevyn saa otettua pois. Olen hehkuttanut sitä useampaan kertaa. Pelkkä kuorsaus kuuluu, kun meidän koira vetää siellä sikeitä omassa pedissä.

Koira retkeilyautossa

Maggie, ilme kertoo kaiken

Välillä olen miettinyt, että olispa kätevää, jos jääkaappi ei olisi aivan lattian tasossa. Voitte arvata miltä näyttää, kun Maggien pää saattaa joskus olla kokonaan siellä jääkaapissa :D

Ostimme autolle oman prepaid sim-kortin, jotta voimme ”keskustella” sen kanssa, kun olemme poissa. Sille voi lähettää tekstarin ja kysyä mm. mikä on auton lämpötila. Vastausviestisssä tulee kysymykseen vastaus. Se on niin kohtelias, että ilmoittaa myös tekstarilla pahoitellen, jos vaikka kaasu loppuu tai tulee jokin muu error. Myös kännykästä voi säätää lämpötiloja, niin välttämättä ei tarvitse edes sängystä nousta ylös.

Lofooteilla puskaparkissa

Yksi Lofoottien puskaparkeista

Kaikki tekninen puoli on pelannut tähän saakka moitteettomasti. Nyt kun on ollut kylmemmät ilmat ja silloin kun auto ollut poissa käytössä, olemme tyhjentäneet kaikki vedet pois putkia myöten. Kilometrejä on tullut noin 15000. Dieselin lisäksi muutaman kerron on pitänyt lisätä Ad-Blueta ja öljyä. Mitään huoltotoimenpiteitä ei ole vielä vaadittu. Auton pesua varten on etsitty itsepalvelupesut, joissa korkeus on riittävä.

Retkeilyauton pesu

Pesussa

Sisätilan kosteusprosenttia ollaan välillä seurattu ja pientä lämpöäkin välillä pidetty, silloin kun auto on ollut kotona käyttämättömänä. Talvisäilytys hieman mietityttää, mutta meillä on ajatuksena käyttää myös talvella. Nyt onkin sitten seuraavaksi hankintalistalla talvirenkaat. Auto on eristetty ja sen puolesta sen pitäisi olla myös talvilämmin. Nähtäväksi jää, miten hyvin lämpö pysyy ja kuinka nopeasti kaasupullo tyhjenee.

Välillä olen katsonut jotain Adrian mallia, joka on todella valoisa ison kattoikkunan ansiosta. Toisaalta taas, jos olisi isompi kattoikkuna, pitäisi luopua tilavasta ylähyllystä.

Weinsbergin retkeilyauto on hyvä, jos riittää, että autossa on perusjutut ja kaikki toimii. Jos haluaa enemmän tilaa jne, niin sitten kannattaa hankkita tai vuokrata jokin muu malli.

Retkeilyautossa aamukahvit

Aamukahvit

Heräsikö ajatuksia tai kysyttävää? Jätä kommentia! smiley 


Kommentit
    October 25 Ikilinkki

Tuohan kuulostaa todella kätevältä. Hankitteko sen nimenomaan korona-aikaa silmällä pitäen vai olitteko miettineet sitä jo aikaisemmin? Ja voiko kysyä, minkä hintainen auto oli? Joskus olen tuollaista miettinyt, mutta en ole vieläkään varma olisiko se meidän kohdalla hyvä valinta. Ehkäpä sitä voisi ensin vuokrata ja kokeilla sitä kautta.

Tiina
    October 25 Ikilinkki

In reply to by Mikko / Matkal…

Olimme miettineet pitkään retkeilyauton hankkimista. Idea ei kuitenkaan aiemmin edennyt toteutukseen saakka, mutta korona vauhditti päätöstä. Kannattaa vuokrata ja kokeilla, ennen kuin hankkii omaa, varsinkin jos vähänkin arveluttaa. Uusien hinnat pyörii alkaen jossain 50000 tienoilla. Jotkut myös rakentaa itse tavallisista pakuista retkeilyautoja.

Teemu
    January 05 Ikilinkki

Hei, mielenkiintoinen auto. Minkalaisia kulutuslukemia on tullut polttoaineen, kaasun yms. suhteen kesällä/talvella? Mahtuuko iso kaasupullo/pullot kyytiin? Joko olette ehtineet talvella yöpyä? Tuliko tuo millä lämmittimellä? Söhkövastuksella lämmitin? Lattiassa sähkölämmitys varmaan myös? Mielenkiinnolla käytännön kokemuksia kuulisi juurikin kyseisestä mallista talvikäytössä. Laskettelukeskuksissahan saa auton usein sähkönpäähän talvella... Kiitos jo etukäteen postauksesta. =)

Tiina
    January 06 Ikilinkki

In reply to by Teemu

Moi Teemu! Kiitos viestistä!
Talvi tuli ja mukavat pakkaset. Olemme yöpyneet 20 asteen pakkasessa ja sisällä lämpö pysyi erittäin hyvin. Käytimme mix 2 -lämpöasetusta, eli osa sähköstä ja osa kaasusta. Tällä asetuksella kaasupullo kesti 5 päivää ja yötä, eli koko ajan lämmitys päällä. Pakkanen tosin laantui tämän 5 päivän aikana pysyen kuitenkin koko ajan pakkasella. Sähköpiuhan päässä toimii myös lattialämmitys. Auton truma-lämmitin on 4 kw (isompiakin on saatavilla). Autoon mahtuu kaksi 11kg kierreventtiilistä kaasupulloa. Vesijärjestelmä on ainakin pienemmissä pakkasissa toiminut. Keskikulutus on ollut noin 8,1l/100km luokkaa.

Saija
    January 09 Ikilinkki

Koska samanmerkkinen retkiauto (Weinsberg 600 MQ, 4 kW Truma-lämmittimellä kuten teilläkin) saapuu meille näiltä näkymin maaliskuussa, niin kiinnostaisi tietää, onko se peräti niin hyvin tiivistetty, että pärjäsittekö pakkasella (-1...-20) ilman termopeitettä takaovien tai tuulilasin eristeenä?
- Kiitos vastauksesta jo etukäteen, muitakin vinkkejä varustelun ym. suhteen otan mielelläni vastaan, sillä toistaiseksi kokemusta löytyy vuokraretkiauton kesäkäytöstä.

Tiina
    January 09 Ikilinkki

In reply to by Saija

Moi Saija! Kiitos viestistä!

Meillä ei ole termopeitteitä ja ainakin sähkö + kaasu -asetuksella lämpö pysyi hyvin sisällä ja lattiat lämpimänä lattialämmityksen ansiosta. Kovemmilla ja pidempikestoisilla pakkasilla termopeitteet ovat varmasti hyvä lisä. Vielä ei olla tarvittu, niin ei ole kokemusta niistä.


Lisää uusi kommentti